مولوی و عرفان | مولوی , مولانا ,منطق الطیر-خروج آدم از بهشت وحکایت مرغابی, تفسیر , شعر

منطق الطیر-خروج آدم از بهشت وحکایت مرغابی
تفسیر روان ابیات مثنوی، غزلیات شمس، فیه ما فیه، سخنرانی اساتید عرفان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مولوی و عرفان و آدرس molavipoet.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته. در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان پس از تایید در سایت ما قرار می‌گیرد.






کانال تلگرام صفحه اینستاگرام
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : ف. مرادبیک
تاریخ : جمعه 26 فروردين 1395
نظرات

 

منطق الطیر عطار-راز خارج شدن آدم از بهشت


عطار به راز خروج آدم از بهشت اشاره میکند

کرد شاگردی سوال از اوستاد                         کز بهشت آدم چرا بیرون فتاد
گفت بود آدم همی عالی گهر                          چون به فردوسی فرو آوردسر

*شاگردی از استادخود میپرسدچرا آدم از بهشت بیرون رانده شد ؟استاد جواب داد: آدم مقام والای ببین فرشتگان داشت وجایگاه اودر بهشت بود .دستورات خداوند را اجرا ودر برابر خداوندحدود بندگی خود را می شناخت.

*در کل هستی اگر در برابرهرچیزی کمتر از خدا سرخم کند دچار تباهی ونزول از جایگاهش خواهد شد 

هرکه در هر دو جهان بیرون ما                          سر فرو آرد به چیزی دون ما

ما زوال آریم بروی هرچه هست                        زانکه نتوان زد به غیر دوست دست
جان چه باشد پیش جانان صدهزار                      جان بی جانان کجا آید بکار
هرکه جز جانان به چیزی زنده شد                      گر همه آدم بود افکنده شد

روح در جوار خداوند (صدبرابر ) ارزش بسیار دارد ،ارزش روح زمانیست که در عالم معنا در قرب خداوند است .هر کسی که به عشق غیر از خدا زنده باشد،حتی اگر در سطح حضرت آدم هم باشدنزول از درگاه پیدا میکند .

<<اشاره وسوسه حضرت آدم در برابرخوردن گندم یاسیب که به پیام الهی بی توجهی کرد وخداوند اورا از بهشت بیرون کرد.>>


داستان مرغابی


بعد از طاووس بط (مرغابی) ازآب خارج شده ومیگوید : (مرغابی سرش را زیر آب کرده وبیرون آورده ،تکان میدهد و مرتب اینکار را تکرار میکند عطار اورا نمودار پاکیزگی ودرستکاری معرفی کرده است)

گفت در هردو جهان ندهد خبر                           کس زمن یک پاک رو تر پاکتر
وگفت دردو جهان مادی ومعنوی از من پاکتر وپاکیزه تر کسی سراغ نداره
کرده ام هر لحظه غسلی بر صواب                     پس سجاده باز افکنده بر آب

* حرکت سر مرغابی را به غسل کردن تشبیه شده که بخاطر صواب انجام میدهد و مرتبا درحال نماز است وسجاده اش در روی آب پهن است
زاهد مرغان منم با رای پاک                            داییم هم جامه وهم جای پاک

*بین همه پرنده ها از همه زهد بیشتری دارم محل زندگیم ولباسم هم همیشه پاک است 

من نیابم در جهان بی آب سود                       زانکه زاد وبود من در آب بود
گرچه در دل عالمی غم داشتم                       شستم از دل کاب همدم داشتم

*مرغابی گفت:من در دنیا بدون آب هیچ کرامتی ندارم چون تمام هستی من در گرو وجود آب است کرامت من راه رفتن روی آب است وبا اینکه از دوری سیمرغ دردلم غمگین هستم ولی با بودن آب این غم رو تحمل میکنم

آب در جوی من است دایم مدام                      من به خشکی چون توانم یافت کام
زنده از آب است دایم هرچه هست                  این چنین از آب نتوان شست دست

*آب در مسیر من دایم درجریان است ،درخشکی نمیتوانم شاد وخوشحال باشم تمام هستی با آب زنده اند، سرسبز وجوان وزیبا میشوندمن به راحتی نمیتوانم از آب دور بشم
من ره وادی کجا دانم برید                              زانکه با سیمرغ نتوانم پرید
آنکه باشد قله آبش تمام                               کی تواند یافت از سیمرغ کام

* چطور از این رهگذر (وادی) میتوانم رد بشوم وبا سیمرغ هم قادر به پرواز نیستم .اگر آب را از من جدا کنید ودر کنار سیمرغ هم آب نباشد .از بودن در کنار سیمرغ من که زندگیم به آب بستگی دارد چه لذتی میبرم .

 

 






مطالب مرتبط با این پست
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








با توجه به افزایش روز افزون منابع مجازی در مورد عرفان به ویژه درباره شاعر بزرگ ایرانی مولانا جلال الدین مشهور به مولوی و بیان مطالب غیر کارشناسی درشبکه های مجازی، برآن شدیم تا با استفاده از سخنان اساتید مطرح عرفان و مولوی شناسان با اطمینان از صحت مطالب و منابع چکیده ای از شرح حکایات مثنوی، فیه ومافیه، ابیات دیوان شمس و فایلهای سخنرانی در این خصوص و سایر عرفا را در اختیار علاقمندان قرار دهیم.
براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود